Analyysit, sijoittajien tärpit ja ajatukset

AJANKOHTAINEN NOPPIOSAKE

Analyytikko ja sijoituskirjailija Henri Elo analysoi osakkeita hyödyksemme näillä sivuilla yksinoikeudella noin kahden kuukauden välein.  Lue haastattelut ja katso aiheen videot:

  • Kamux kasvaa myös ulkomailla

    NoppiOsake: Kamux

    Yksi pörssin viime vuosien uusista menestyjistä on käytettyjä autoja ja oheispalveluita myyvä Kamux-ketju. Sen perusti konstaapeli Juha Kalliokoski vuonna 2003.
    Yhtiö toimi aluksi yhden liikkeen yrityksenä Hämeenlinnassa, mutta alkoi vajaan kolmen vuoden kuluttua laajentua ketjuksi. Yhtiö listautui pörssiin keväällä 2017. 
    Listautumisvuoden kesällä yhtiöllä oli 50 myymälää, pääosin Suomessa. Edeltävän vuoden (2016) liikevaihto oli 405 miljoonaa, jossa kasvua 31 prosenttia vuodesta 2015. 
    Kasvu oli ollut roimaa, olihan yhtiö perustettu vain reilut 10 vuotta aiemmin.
    Tämän jälkeen on tapahtunut paljon. Tammi-syyskuussa 2020 liikevaihto oli 525 miljoonaa, jossa oli kasvua koronavuotenakin 9 prosenttia. Koko vuoden liikevaihto on ylittämässä 720 miljoonaa euroa.
    Liiketulosprosentti on 4,4 prosenttia ylittäen yhtiön strategisen tavoitteen, joka on ”vähintään 4 %”. Muita tavoitteita ovat yli 10 prosentin liikevaihdon kasvu ja vähintään 30 prosentin osinkosuhde.
     

    Kasvua myös Ruotsissa ja Saksassa

    Kamux on jo yllättävän suuri ulkomailla. Suomessa on 50 myymälää, Ruotsissa 20 ja Saksassa 8. Yhtiö tekee Suomessa vahvaa 6-7 prosentin liikevoittoa. Myös Ruotsissa toiminta on voitollista ja Saksakin ylsi ensi kertaa plussalle heinä-syyskuussa 2020. 
    Yhtiö nimitti Saksaan uuden maajohtajan syksyllä ja konserniin uuden henkilöstöjohtajan nyt helmikuussa.
    Suomi tekee liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa, Ruotsi jo neljänneksen ja Saksakin vajaa 10 prosenttia. Käytettyjen autojen kauppa on todella kilpailtu, mutta Kamuxin vahvuuksia ovat vahva digipainotteinen toimintamalli, ristiinmyynti ja tarkkaan mietitty ketjukonsepti.
    Yhtiö myy autoja koko maan tarjonnasta sekä lisäpalveluina vakuutuksia, rahoitusta ja Kamux Plus -korjausturvaa. Vahva digianalytiikka mahdollistaa tarkan markkinaseurannan ja hinnoittelun ostoissa ja myynnissä.
    Se on juuri erottuvuustekijä yksittäisiin toimijoihin verrattuna. Suomessa kovia kilpailijoita käytetyissä autoissa ovat Saka (liikevaihto 2019: 261 milj. e) ja Vehon (1,1 mrd e) VaihtoPlus sekä muut isot autokaupat K-Auto / K-Caara (ent. VV-Auto) (622 milj. e), Laakkonen (443), Rinta-Joupin Autoliike (380), Käyttöauto (326), Autokeskus (309), ja niin edelleen. 

    Arvostus ja riskit

    Yhtiö antoi joulukuussa (16.12.) positiivisen tulosvaroituksen:
    ”Tämänhetkisen parhaan arvion mukaan Yhtiö pääsee tänä vuonna keskipitkän aikavälin tavoitteisiinsa liikevoittomarginaalin osalta ja liikevaihdon kasvun osalta lähelle tavoitetta tai tavoitteeseen. ”
    Liiketoiminta on pystynyt muovautumaan koronaolosuhteisiin. Käytettyjen autojen kauppa on muutenkin kehittynyt vakaammin kuin uusien.
    Riskeinä pidemmällä aikavälillä on liikkumismuotojen ja myös liikkumistarpeen kehitys sekä lainsäädäntö. Autokannan sähköistyminen asteittain voi tuoda muutoksia toimialalle. 
    Henkilöstön tyytyväisyys, saatavuus ja tuloksellisuus ovat myös kriittisiä menestystekijöitä.
    Kamux on osoittanut pystyvänsä kannattavaan liiketoimintaan kilpaillulla alalla erilaisissa olosuhteissa. Johtoryhmä omistaa laajasti yhtiön osakkeita, mikä tukee sitoutumista. 
    Kamuxin markkina-arvoksi nykyisellä 13,6 euron osakekurssilla muodostuu noin 550 miljoonaa euroa ja P/E-luvuksi 24 (hinta/tulos). Jos yhtiö jatkaa kannattavaa kansainvälistymistään, osake ei ole ylihintainen. 
    Varsinainen osinkopaperi Kamux ei ole, mutta ei myöskään velkainen yhtiö. Kasvu on rahoitettu tulorahoituksella.
     

    Kirjoittaja: Henri Elo
    Kirjoitus ei sisällä sijoitussuosituksia.

    Osaketiedot

     

     

      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi:

 

      

© 2020 – Kaikki oikeudet pidätetään
Tietosuojaseloste - Vastuuvapauslauseke